I arbejdet med den unge kan det være svært at navigere i unges digitale liv. Derfor er det også centralt, at man i arbejdet har en forståelse for den ungdomskultur, der i stigende grad bliver udlevet i de nye (digitale) fællesskaber.
Digitale medier er i dag på godt og ondt en integreret del af unges hverdagsliv. Det sociale liv foregår i høj grad online, hvor TikTok, Snapchat og spiluniverserne på mange måder er udvidelser af den interpersonelle kommunikation.
På den ene side tilbyder medierne mulighed for samvær, underholdning og inspiration. Og på den anden side giver de nye betingelser for, hvordan konflikter, krænkelser og tvivlsom kontakt til andre kan udfolde sig.
I arbejdet med den unge kan det være svært at navigere i unges digitale liv. Det gælder, hvilke platforme unge bruger i forskellige kontekster, hvilken betydning mediepraksisserne har for deres trivsel, og hvordan man hjælper unge til at få et bæredygtigt forhold til digitale medier.
Om ikke andet er det vigtigt at have indblik i det digitale ungdomsliv, så man som samtalepartner kan hjælpe unge, der befinder sig i en sårbar position.
Derfor er det også centralt, at man i arbejdet har en forståelse for den ungdomskultur, der i stigende grad bliver udlevet i de nye (digitale) fællesskaber.
Kursusdagen tager udgangspunkt i cases og temaer fra det praksisnære arbejde med børn, unge, forældre og fagpersoner i Danmark.
Vi forholder os til aktuelle temaer om unges samvær i digitale fællesskaber, herunder gamerkultur, tidsforbrug, identitetsdannelse og delingskultur.
Agendaen er en blanding af forskning, inspirationsmateriale, viden om aktuelle digitale fællesskaber, onlinekultur samt inddragende redskaber til snakken med de unge.
Målet er, at I dels bliver klogere på, hvad man i arbejdet kan gøre for at hjælpe de unge med at få de nødvendige kompetencer til at kunne navigere i den digitale hverdag. Dels at I bliver klogere på, hvordan man kan tilgå og arbejde med en ungekultur, der i stigende grad udleves digitalt. Og dels at give jer mulighed for at reflektere over egen praksis og dele erfaringer. Dette mhp. at I kan arbejde videre med interventioner målrettet unges digitale (mis-)trivsel.
Psykolog i Center for Digital Pædagogik. Center for Digital Pædagogik har mere end 20 år på bagen, og spiller en stor rolle i debatten om børn og unges digitale liv. Digital Center for Pædagogik står bag mange forskellige projekter og initiativer, der fremmer digital trivsel, og er bl.a. optagede af at klæde de voksne omkring børn og unge på til at støtte og forstå det digitale liv.